En ting mange ikke tager højde for, når de forsøger at leve længere, er, at det ikke nødvendigvis betyder, at de har et bedre helbred i flere år. Langt hen ad vejen går de to ting dog hånd i hånd, men du vil sandsynligvis leve længere ved at forsøge at forbedre dit helbred, end hvis dit mål i stedet er direkte at leve længere. Her giver vi dig to råd til, hvordan du opnår et længere liv ved at sigte efter at forbedre dit helbred.

Det første råd vi vil give dig kan ikke komme som nogen overraskelse: Dyrk motion. Det kan dog måske komme som en overraskelse, at vi tilføjer ”ikke for meget, ikke for lidt.” Mange tror, at det ikke er muligt at være så aktiv, at det går ud over ens helbred eller hvor lang tid, man i sidste ende lever, men det kan det altså. Du bør desuden sigte efter at styrke så mange muskler som muligt, især de stabiliserende muskler, i stedet for at gå efter at blive så stor og se så stærk ud som muligt. Dem der ser virkelig store ud lever formentlig ikke vildt længe, men det samme gælder for dem, der løber flere maratons om året. Grænsen går måske ikke ved to maratons, men det er i hvert fald ikke den bedste form for motion, hvis man gerne vil leve længe.

Et andet råd du nok allerede har hørt er, at du skal passe på med din kost. Hvis du vil have et virkeligt kort råd, du kan følge, så må det være: Spis kun hele fødevarer; ikke for meget, ikke for lidt. De fleste kan bruge BMI som en målestok for, om de spiser for meget eller for lidt. Hvis du ifølge din BMI er undervægtig, så bør du nok spise mere, mens en BMI over 25 indikerer, at du nok bør spise mindre. En anden måde at se på det på er, at du altså hverken skal være for tynd eller for tyk til at kunne passe en kjole fra Moss Copenhagen. Den målestok kan måske give problemer, hvis man har meget muskelmasse eller er en mand, men det er nu en gang ikke nemt at sige noget helt generelt om, hvad det vil sige at være for tyk eller for tynd. For at uddybe en smule mere, så bør du desuden spise varieret, så du kan være helt sikker på, at du får alle de essentielle næringsstoffer – og lidt til. Bakterier viser sig at have en større og større rolle, ikke reelt men i forhold til, hvad forskerne førhen har troet. Det viser sig blandt andet, at man ved at spise mere end 30 forskellige grøntsager hver uge har flere forskellige bakterier – hvilket typisk er en god ting – end hvis man spiser færre end 10 forskellige grøntsager om ugen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here