Hvis du ikke kan måle det, så har du absolut ingen måde at kontrollere det på. Dette ordsprog gælder for de fleste ting, men når det kommer til at måle tid er der en hel branche der tilbyder at hjælpe dig med at måle, registrere og optimere.

Men hvad er der involveret, når du overvåger tid, og hvorfor skal en virksomhed blande sig i denne proces. Hvad er fordele og ulemper, og er der nogen ting man bør være opmærksomme på? Der er mange spørgsmål når det kommer til Tidsregistrering, og vi vil i denne artikel fokusere på de vigtigste typer dataindsamling, og hjælpe dig med at vælge hvad der er bedst for lige præcis din virksomhed.

Så hvorfor registrere tid i første omgang? Det er det første spørgsmål du bør stille dig selv. Der kan være mange grunde:

  1. Så du kan fakturere dine kunder korrekt for det arbejde, du eller din virksomhed har udført. Hvis du for eksempel har brugt 2 timer på at designe en webside, skal du fakturere din klient for de 2 timer af din tid. Dette er selvfølgelig irrelevant hvis du arbejder med faste priser – men de fleste forretningsafgifter regnes per time.
  2. Procesforbedring er en anden vigtig årsag til, at du skal lave tidsregistrering. Suppler dit PIM system med et godt stykke software til tidsregistrering, eller notér det i det mindste ned med papir og blyant. Det giver dig et overblik over hvor tiden bruges, og hvad du kan gøre for at få mest muligt ud af dine processer.
  3. Spildt tid er måske den mest overbevisende årsag til, at nogle organisationer vælge at registrere tid – så effektiviteten af deres medarbejdere kan måles, og de dovne udpeges. Det lyder måske hårdt, men det kan være dyrt for en virksomhed at have ineffektive medarbejdere, og det er desværre en kultur der har det med at smitte.

Så hvordan registrere man tid? De er flere muligheder. Nogle vælger at bruge noget tilsvarende Excel ark, men online. En bruger kan logge på en centraliseret server ved hjælp af deres webbrowser og indtaste deres tidsforbrug. Der skal altså ikke installeres noget særligt på medarbejdes computere, og de kan registrere tid fra hvor som helst. De gode gamle Excel ark kan også bruges i mindre virksomheder, men det kan let blive rodet og uoverskueligt.

Dedikeret software til tidsregistrering er en anden mulighed. Det er den moderne løsning på problemet, og findes i stort set alle seriøse virksomheder i dag. Tidsregistreringssoftware er den moderne tilgang til problemet med at registrere tid. I stedet for at udfylde timesedler automatiseres processen i software, så medarbejderne kan fokusere på deres arbejde.

At bede dine medarbejdere om at udfylde timesedler kræver meget arbejde, uanset om det er manuelt med papir og blyant eller elektronisk. De skal stadig skrive ned, hvad du har lavet, hvem jobbet var for, og hvor længe det tog. Selvom det er meget populært hos servicevirksomheder, er denne teknik meget dårlig til at registrere den fulde tid, der anvendes til en opgave, og går desuden ud over produktiviteten fordi den ansatte skal bruge tid på dokumentation.

Software-løsningerne derimod kræver blot at den ansatte noterer et par hurtige detaljer og så trykker start og stop. Registreringen bliver mere præcis, og medarbejderne bruger minimalt tid på andet end arbejde.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here