Guide: Sådan får du en god nats søvn

En god nats søvn er altafgørende i forhold til både effektivitet, funktionalitet og ikke mindst godt humør. Hvad end du i perioder har problemer med at sove, generelt har dårlig søvn om natten, eller du lider af egentlig søvnløshed, er der ingen tvivl om, at det kan være ødelæggende for den efterfølgende dag eller det kan endda gå ud over hele ugen. I det lange løb kan søvnløshed også være medvirkende til længerevarende gener, og derfor er det vigtigt at komme eventuelle søvnproblemer til livs. Denne guide fungerer som en hjælp til at sove, og forhåbentligt kan den medvirke til at komme dine søvnproblemer til livs, sådan så du kan opnå den optimale rem søvn.

 

Tal med nogen om det

For mange personer er søvnløshed en destruktiv faktor i hverdagen. Derfor kan det også være svært at tale om, da søvn jo egentlig er en forholdsvis personlig ting. Dog kan det i mange tilfælde være en kæmpe hjælp at tale med andre om søvnproblemer. Hvad end det er en god ven, en kollega fra arbejdet eller et nært familiemedlem, er du helt sikkert ikke alene om dine problemer. De fleste oplever faktisk dårlig søvn på et eller andet tidspunkt i livet. Man kan også vælge at henvende sig til en psykolog, som kan være behjælpelig med at undersøge mulige årsager til din søvnløshed nærmere.

 

En hjælp til at falde i søvn

For andre personer er det sovepiller, der fungerer bedst. Det kan være en god idé at forsøge sig med små doser i starten, hvis man ikke er vant til at tage sovepiller. Da der er forskel på hvordan pillerne virker fra person til person, bør man også rådføre sig med egen læge først. Der findes også andre alternativer til sovepiller, så hvis man helst vil undgå disse, kan man eksempelvis forsøge sig med at drikke kamillete om aftenen før man går i seng.

 

Skru ned for arbejdet

Stress er endnu en faktor, der kan forbindes med søvnproblemer. Mange mennesker går f.eks. rundt med arbejde eller arbejdsrelaterede tanker i hovedet hele dagen, og de fleste tager faktisk også arbejdet med i seng, uden at de tænker over det. Derfor kan det være en god idé at skrue ned for alt hvad der hedder computer, mobil og tablet, op til en time før sengetid. Dette er nemlig alt sammen med til at vække og opkvikke hjernen, hvilket kan give dig søvnproblemer og endda forværre din søvn.

 

Få ro i sindet

En anden metode, hvorpå man kan komme sine søvnproblemer til livs, er mindfullness. Ved at lukke helt af fra alle udefrakommende tanker og indtryk, kan man opnå en indre ro samt et større fokus. Ved hjælp af mindfullness øvelser før sengetid, kan man altså få ryddet hovedet for alle forstyrrende tanker, hvilket kan være en stor hjælp til en bedre søvn. Endvidere kan meditation give samme slags ro, og har faktisk også en afslappende effekt på kroppen. Endnu en alternativ metode er hypnose, hvorved en hypnotisør altså kan hjælpe dig til at sove bedre om natten.